Fonds P33 - Fonds Conrad Poirier

Title and statement of responsibility area

Title proper

Fonds Conrad Poirier

General material designation

  • Textual record
  • Graphic material

Parallel title

Other title information

Title statements of responsibility

Title notes

  • Source of title proper: Titre correspondant au nom du créateur du fonds.

Level of description

Fonds

Reference code

P33

Edition area

Edition statement

Edition statement of responsibility

Class of material specific details area

Statement of scale (cartographic)

Statement of projection (cartographic)

Statement of coordinates (cartographic)

Statement of scale (architectural)

Issuing jurisdiction and denomination (philatelic)

Dates of creation area

Date(s)

  • 1939 - 1960 (Creation)

Physical description area

Physical description

0.4 m de documents textuels
23 460 photographies

Publisher's series area

Title proper of publisher's series

Parallel titles of publisher's series

Other title information of publisher's series

Statement of responsibility relating to publisher's series

Numbering within publisher's series

Note on publisher's series

Archival description area

Custodial history

En 1968, à la suite du décès de Conrad Poirier, Guy Côté, cinéaste et collectionneur cinématographique, fait l'acquisition de ce fonds. En 1972, il cède la majorité des photographies de ce fonds à la Bibliothèque nationale du Québec qui les transfère, la même année, aux Archives nationales du Québec à Montréal. À l'époque, M. Côté, un des fondateurs de la Cinémathèque québécoise, gardait une partie de ses documents personnels dans les bureaux de cet organisme.

Scope and content

Ce fonds comprend des recueils de coupures de presse et des photographies qui témoignent du travail de Conrad Poirier en tant que photographe journaliste à la pige pour les journaux Le Samedi, The Gazette, La Revue populaire, La Patrie et La Presse. Les photographies sont des témoignages exceptionnels des vies quotidienne, culturelle, intellectuelle, économique, sportive et sociale à Montréal et dans ses environs entre les années 1930 et 1960. Il est important de souligner que Conrad Poirier s'est intéressé à dépeindre le quotidien en privilégiant la représentation « non-composée » de ses contemporains. En ce sens, ce fonds témoigne d'une portée sociale rare pour cette époque.

Le fonds Conrad Poirier comprend trois séries : documents personnels; photographies; recueils de coupures de presse.

Notes area

Physical condition

Immediate source of acquisition

Arrangement

Language of material

  • French

Script of material

Location of originals

Availability of other formats

Restrictions on access

Terms governing use, reproduction, and publication

Finding aids

Associated materials

Related materials

Accruals

Alternative identifier(s)

Standard number area

Standard number

Access points

Subject access points

Place access points

Name access points

Genre access points

Control area

Description record identifier

Institution identifier

Rules or conventions

Status

Level of detail

Dates of creation, revision and deletion

Language of description

Script of description

Sources

Accession area

Related subjects

Related people and organizations

Related places

Related genres